L’Acne hormonal en la dona adulta

L’acne hormonal és una afecció cutània que s’inicia quan els ovaris o els testicles comencen el funcionament a la pubertat, desencadenant la producció d’hormones que poden provocar brots d’acne.

Tot i que associem l’acne amb els anys d’adolescència, aquesta condició es pot prolongar i fins i tot aparèixer per primera vegada durant l’edat adulta.

Símptomes

Els símptomes varien des de punts blancs i negres, poc inflamatoris, fins a quists i nòduls que poden causar dolor i inflamació.

Durant l’adolescència, sol afectar principalment el front, el nas, al voltant de la boca i la barbeta, amb una notable producció de greix a la pell. A l’edat adulta, el patró canvia, concentrant-se a la barbeta i, ocasionalment, estenent-se al coll, sovint acompanyat d’acne corporal.

Causes de l’acne hormonal

• La producció de l’hormona testosterona augmenta durant la pubertat. Això provoca la pell grassa, perquè augmenta la producció de sèu, la substància oliosa secretada a la base del pèl per protegir-la i lubricar-la.
  • Els fol·licles pilosos es bloquegen, formant barbs o “porus obstruïts”.
  • Els barbs poden empitjorar per una infecció bacteriana.
  • El sistema immunitari reacciona als bacteris, provocant inflamació.

Acne hormonal i embaràs

L’acne és més freqüent durant el primer trimestre d’embaràs, tot i que després s’estabilitza. És recomanable anar amb compte amb els parabens, molt utilitzats com a conservants en productes cosmètics i de cura personal.

Acne hormonal i menopausa

La menopausa pot desencadenar un augment de l’acne, ja que el clima intern durant aquest període és androgènic a causa dels baixos nivells d’estrògens.

A aquesta edat, però, és important no confondre l’acne amb la rosàcia, que no és hormonal i requereix l’atenció d’un dermatòleg.

Consells pràctics per a persones amb acne

• Rentar la cara cada dia de forma suau.
  • Fer ús de sabons o netejadors suaus i aigua tèbia.
  • Evitar exfoliar la pell.
  • Evitar refregar, pessigar o raspar les canyelles, ja que fer-ho pot empitjorar-les i causar inflamació.
  • Evitar el maquillatge o usar la cosmètica amb moderació.
  • Evitar ambients amb una alta humitat que provoquin sudoració excessiva.

Com reduir l’acne hormonal?

• Tenir en compte els factors externs: estrès, dieta, pes, contaminació…
  • Tractar la pell amb una rutina de cura de la pell adaptada o amb tractaments prescrits pel dermatòleg.
  • Tractaments recomanats pel dermatòleg com la Llum Polsada Intensa (IPL). Amb aquesta tècnica es tracta d’eliminar el bacteri que crea el gra que apareix quan el fol·licle pilós s’embussa a causa d’un excés de sèu. La finalitat és aconseguir que les glàndules sebàcies produeixin menys sèu i sense causar cap dany en la pell.

Més informació: Medicalnewstoday