Infeccions de Transmissió Sexual (ITS) curables: què cal saber?

Segons les darreres estimacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), hi ha quatre infeccions de transmissió sexual (ITS) curables que són particularment preocupants: la clamidiosi, la gonorrea, la sífilis i la tricomoniasi.

Símptomes de les Infeccions de Transmissió Sexual

Aquestes infeccions sovint són asimptomàtiques, la qual cosa significa que moltes persones poden estar infectades sense saber-ho. L’única manera de saber si es pateix una ITS és mitjançant proves de detecció. Quan es manifesten, els símptomes poden incloure secreció vaginal, secreció uretral (en homes), úlceres genitals, micció dolorosa i dolor abdominal.

Conseqüències de no tractar les ITS

Si no es tracten, aquestes infeccions poden tenir conseqüències greus com la ceguesa, manifestacions neurològiques, infertilitat, transmissió maternoinfantil o defectes congènits.

Com es propaguen?

Les ITS es propaguen predominantment per contacte sexual, inclòs el sexe vaginal, anal i oral. Algunes també es poden transmetre per altres vies, com la sang i els hemoderivats. Moltes d’aquestes infeccions, com la clamidiosi, la gonorrea, l’hepatitis B primària, el VIH i la sífilis, també es poden transmetre de mare a fill durant l’embaràs i el part.

Clamidiosi

La clamidiosi és una de les ITS curables més comunes, especialment entre les dones joves. Pot cursar sense símptomes o causar molèsties a l’orinar, durant el sexe o provocar secrecions anòmales. Si no es tracta, pot provocar ceguesa, infertilitat i embaràs ectòpic.

Tricomoniasi

La tricomoniasi és una de les ITS curables més freqüents. El paràsit Trichomonas vaginalis viu en el tracte genital inferior i es transmet generalment per contacte sexual. Provoca nafres, erupcions, febre, cansament i dolors. Es diagnostica amb una anàlisi de sang i es pot tractar amb antibiòtics.

Sífilis

La sífilis és una malaltia greu que es transmet per contacte sexual. Provoca nafres, erupcions, febre i cansament. És important realitzar una analítica de sang per detectar i tractar la malaltia ràpidament amb antibiòtics.

Gonorrea

La gonorrea pot causar febre, molèsties al orinar, secreció de fluids i dolor de coll. Si no es tracta, pot causar infertilitat i inflamació de l’úter, i una dona embarassada pot transmetre la infecció al seu fill.

En resum, és vital prendre consciència sobre les malalties de transmissió sexual i la importància de la seva detecció i tractament precoç. La prevenció i l’educació són claus per a la salut sexual i reproductiva.

Què pots fer per a protegir-te?

• Evita les relacions sexuals de risc.
  • Fes ús del preservatiu de manera correcta.
  • Demana proves diagnòstiques de detecció de ITS entre cada parella i després de relacions sexuals sense protecció.
  • Fes-te proves i sol·licita tractament ràpidament si tens una ITS.
  • Limita les relacions sexuals ocasionals i fes ús de preservatius amb les noves parelles.