Infeccions a la pell: quines són les més comunes?

La pell és el nostre òrgan més gran i actua com una barrera protectora contra les agressions externes. Però de vegades, aquesta barrera es trenca i els microorganismes troben el seu camí, donant lloc a les infeccions de la pell. Avui explorarem els diferents tipus d’infeccions i els seus símptomes, així com les mesures per prevenir aquestes afeccions.

El Mantell epicutani: l’escut protector de la pell

Sobre l’epidermis es troba el mantell epicutani, una crema natural composta per secrecions de greix i aigua, cèl·lules mortes i un microbioma que cohabita pacíficament en la nostra pell. Aquest mantell és crucial per mantenir la salut i evitar les infeccions de la pell, protegint-la de patògens i conservant la seva hidratació.

Símptomes comuns de les infeccions cutànies

Les infeccions de la pell solen presentar enrogiment, inflor, picor i dolor. Encara que la majoria són lleus i tenen un bon pronòstic, algunes poden ser greus i estendre’s, arribant a la sang i causant complicacions sistèmiques.

Tipus d’infeccions cutànies

Les infeccions de la pell varien segons el tipus de microorganisme responsable:

Infeccions Fúngiques: com la candidiasi, tinya i pitiriasi versicolor, solen ser localitzades i no greus.
Infeccions Virals: inclouen la varicel·la, herpes zòster, herpes simple, mol·lusc contagiós i berrugues víriques, les quals normalment són benignes si es limiten a la pell.
Infeccions Bacterianes: com la cel·lulitis bacteriana, impetigen i fol·liculitis, són les més freqüents i poden variar en severitat.

Causes i factors de risc

L’alteració del microbioma cutani pot ser desencadenada per neteja inadequada, humitat, antibiòtics o canvis climàtics. Factors de risc com la diabetis, dermatitis atòpica, psoriasi, immunodeficiències o l’hemodiàlisi poden afavorir l’adhesió i multiplicació de patògens.

Prevenció

Mantenir la pell sana és essencial per a la seva funció de barrera. L’ús de productes adequats que no alterin i que enforteixin les defenses naturals de la pell és clau per prevenir infeccions. És vital seleccionar acuradament els productes d’higiene i cura personal, optant per aquells que ajuden a mantenir la integritat del mantell epicutani.

En resum, la pell requereix un equilibri delicat per mantenir la seva salut. Conèixer els tipus d’infeccions a la pell i com prevenir-les és fonamental per conservar la integritat de la nostra primera línia de defensa contra les malalties i infeccions de la pell.

Bibliografia: Los Tipos de infecciones en la piel más comunes (2020) Vive tu piel. Disponible a: https://www.leti.com/vivetupiel/tipos-infecciones-piel/ (Accés: 09 novembre 2023).