Què és l’Impetigen? Com prevenir i tractar la infecció cutània

L’Impetigen és una infecció cutània, causada pels bacteris estafilococs o per estreptococs, que es presenta amb major freqüència a la infància, tot i que pot afectar a qualsevol persona de qualsevol edat.

És el tercer trastorn cutani més comú en els nens, després de la dermatitis/èczema i les berrugues virals, a més d’altres trastorns desenvolupats quan ja tenen la pell irritada, com les picades de mosquit o els talls i esgarrapades.

L’Impetigen pot afectar a qualsevol àrea cutània del cos, però les zones més freqüents poden aparèixer són aquelles no cobertes per la roba: nas i boca, mans, avantbraços i, en nens més petits, a l’àrea coberta pel bolquer.

Existeixen dos tipus d’ Impetigen: el bullós (butllofes grans) i el no bullós (associat a formació de crostes).

Impetigen bullós

És el tipus més freqüent i es manifesta per la presència de diminutes butllofes que acaben rebentant i deixant petites àrees de pell vermella i humida que poden supurar. Afecta principalment la cara i la zona exposada de les extremitats.

Impetigen no bullós

Normalment es desenvolupa a conseqüència d’una infecció per Staphylococcus aureus, que segrega unes toxines que desencadenen la formació de butllofes de major grandària plenes d’un líquid que primer és transparent, després s’enterboleix i que en assecar-se, origina crostes de color mel. Afecta principalment al nadons nounats.

Aquests bacteris es propaguen mitjançant contacte directe amb el moc del nas o la gola de les persones infectades, però també mitjançant contacte amb les ferides o lesions de la pell. Les persones malaltes que tenen infecció de gola o infeccions cutànies, són les més susceptibles de propagar la infecció.

PREVENCIÓ

L’Impetigen és una malaltia infecciosa que es pot contagiar a qualsevol persona que entri en contacte amb la pell infectada o amb objectes que hagin estat en contacte amb aquesta última.

Per prevenir el seu contagi i aparició cal mantenir uns bons hàbits higiènics:

• Bany o dutxa amb regularitat. Utilitza aigua i sabó per rentar la pell.
  • Utilitza un sabó antibacterià per a tots els membres de la família, i amb una tovallola diferent per a cadascú.
  • Renta la roba que hagi estat en contacte amb les lesions de l’impetigen amb aigua calenta i sabó.
  • Mantenir les ungles curtes i netes.
  • Mantenir les àrees afectades (talls, esgarrepades, picades de bestioles, èczema i erupcions ) netes i cobertes.
  • Tracta de no rebentar les butllofes que es presentin a la pell.

TRACTAMENT

Quan són infeccions lleus en àrees de pell reduïda, es pot tractar amb una pomada antibiòtica receptada.

Per als casos més greus (si la infecció s’ha estès a altres àrees del cos) es requerirà l’administració d’antibiòtics orals.

És important tractar i completar el règim complet d’antibiòtics tal com s’ha receptat, ja que en cas contrari, es podria desenvolupar una infecció cutània més greu. El tractament de les persones infectades amb un antibiòtic per 24 hores o més temps elimina, en general, la seva capacitat de propagar el bacteri.

Fonts d’informació:
Kidshealth / MedlinePlus