Infeccions micòtiques de la pell en nens

Infecció micòtica

Les infeccions micòtiques o fúngiques són malalties freqüents provocades per fongs que infecten la pell.

En general, els fongs són microorganismes que creixen millor en condicions d’humitat i calor. Atès que són paràsits, poden causar malalties cutànies als éssers humans.

Com es produeixen?

Les infeccions micòtiques es produeixen quan els fongs ataquen la capa externa de la pell del cuir cabellut o el cos. Algunes infeccions micòtiques necessiten una pell càlida, humida i bruta per desenvolupar-se.

Majoritàriament, es contagien a llocs públics com piscines, dutxes o vestuaris, és a dir, llocs freqüentats per molta gent i on es donen les condicions requerides pel desenvolupament dels fongs.

Tipus comuns d’infeccions micòtiques

Dermatofitosi del cos: infecció micòtica que té lloc al cos.
Dermatofitosi del cuir cabellut: infecció micòtica que té lloc al cuir cabellut. Es produeix comunament en nens petits.
Peu d’atleta: infecció micòtica que es desenvolupa als peus. És més comú en adolescents i persones grans.
Fongs a les ungles, tot i que es presenten rarament en nens.

Signes i símptomes

Dermatofitosi del cos (tinya corporal o Tinea corporis

• taques escamoses circulars o ovals, amb vores elevades i lleument enrogits;
  • picor;
  • una zona inflamada que possiblement expulsa pus.

Dermatofitosi del cuir cabellut (tinya del cuir cabellut o Tinea capitis)

• una o més zones amb caiguda del cabell;
  • punts negres en el cuir cabellut;
  • zones escamoses i amb picor;
  • cabells que es trenquen prop del seu naixement;
  • àrees elevades, humides i toves (querión).

Peu d’atleta (Tinea pedis)

• dolor a la pell situada entre els dits dels peus;picor i pell en carn viva;
  • les ungles poden afeblir-se i descolorir-se;
  • pot veure’s afectada la planta del peu.

Prevenció i tractament

És important adoptar un bon nivell d’higiene per prevenir les infeccions micòtiques.

Els nens poden contagiar-se directament d’una persona o mascota infectada. Altres factors de contagi poden ser elements de contacte com els barrets, les pintes, peces de vestir o objectes de la casa com les catifes.

Els peus suats i bruts poden conduir al desenvolupament del peu d’atleta en adolescents. També es contagia si camina descalç pel terra dels vestuaris, les dutxes de piscines i gimnasos comunitaris.

En el cas que presenti una infecció micòtica que afecti el cos o la cara, consulti al seu dermatòleg, li recomanarà el tractament més adequat segons el seu cas.

Infecciones Micóticas – Tratamiento de las Infecciones por Hongos – AboutKidsHealth. (2017). Aboutkidshealth.ca. Accés 12 gener 2017,des de http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/Multilingual/ES/Pages/Fungal-Infections.aspx

Bibliografia

Bell-Syer SEM, Hart R, Crawford F, Torgerson DJ, Tyrrell W, Russell I. Oral treatments for fungal infections of the skin of the foot.. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, Issue 2. Art. No.: CD003584. DOI: 10.1002/14651858.CD003584.

Crawford F, Hollis S. Topical treatments for fungal infections of the skin and nails of the foot. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 3. Art. No.: CD001434. DOI: 10.1002/14651858.CD001434.pub2.